Dit was Winter School 2024

In 2023 en 2024 organiseert Museum Dr. Guislain met verschillende partners een reeks van internationale vormingsmomenten in drie Europese steden met een rijk textielerfgoed: Gent, Leeds en Tilburg. Iedere editie zal een specifieke focus hebben, maar de rode draad bestaat uit op kunst gebaseerde activiteiten met behulp van textielerfgoed.

De eerste editie van deze reeks ging door in het Museum Dr. Guislain. U kan het verslag hier lezen. Voor de tweede editie waren we van 22 tot 26 Januari in Leeds (UK) voor de Winter School Cultural Heritage & Wellbeing: Textile Cities. We waren te gast bij Leeds Museums & Galleries dat een ingebed gemeenschapsteam heeft dat de leiding neemt in het welzijnsaanbod van de organisatie, met als doel het verbeteren van het welzijn van mensen als een integraal onderdeel van de programmering van de musea van de stad. De focus tijdens deze winter school was co-creatie.

De winter school is naast een training event ook een gelegenheid om contacten te leggen met mensen uit andere landen, te leren van hun praktijken en een aangename tijd met hen door te brengen.

Een overzicht

Dag 1

De winter school werd afgetrapt in Leeds City Museum met 5 minutes/5 slides waar tijdens de deelnemers zichzelf aan elkaar voorstelden. Het was een eclectische groep van professionals uit verschillenden domeinen (erfgoed, bibliotheken, onderzoek, kunst, welzijn) komende uit België, Nederland, Verenigd Koningrijk en China. In de namiddag kregen ze een interactieve lezing Entangled worlds.... severed ties over co-creatie, participatie, geleefde ervaringen en zorg in creative health door Thomas Kador van University College London. Gevolg door een workshop van Bart Marius, artistiek leider van Museum Dr. Guislain, waarin hij stilstond bij het ontwikkelen van een aanbod vanuit een asset based approach. Daarbij wordt vertrokken vanuit de sterktes van een gemeenschap én het gebruiken of samenbrengen van alles wat op lokaal vlak waarde of betekenis heeft, zoals sociale diensten, welzijnsorganisaties, mensen, verenigingen, plaatsen, cultureel erfgoed en verhalen.

Dag 2

Woensdag en Donderdag gingen door in Leeds Industrial Museum waar we in de watten werden gelegd door Chris Sharp, de curator van het museum, en zijn team. Claire Wellesley-Smith startte de dag met de lezing Connected Threads over co-creatie met gemeenschappen in postindustriële plaatsen. Samen met de deelnemers verkende ze mogelijkheden en uitdagingen van textielerfgoed voor het werken met achtergestelde gemeenschappen.

In de namiddag gingen de deelnemers aan de slag tijdens de workshop waar ze een verhaal naaiden op een stuk textiel met restjes textiel. Deze verhalen kwamen terecht in een handgemaakt boekjes die deel zullen uitmaken van een collectief project dat zal worden tentoongesteld in Gent, Leeds en Tilburg.

Dag 3

Woensdag werd helemaal ingevuld door het outreachteam van Leeds Museum & Galleries. Beginnend met Esther Amis-Hughes, community engagement manager, die de filosofie achter hun werking uit de doeken deed. Een benadering die ze omschreef als “our Warm Welcome approach”. Daarna werd de groep meegenomen door Gill Crawshaw doorheen haar tentoonstelling Any work that wanted doing waarin kunstenaars met een beperking hebben gereageerd op de verborgen geschiedenis van werknemers met een beperking in textielfabrieken. Vervolgens kregen we presentaties over Cotton Detectives door Adam Jaffer de curator van Leeds World Cultures collectie, gingen we aan de slag met hands-on creative workshops met Rathi Tamilselvan en Clare Jolley en kregen een overzicht van gemeenschapsprojecten in Lotherton door Stephanie Davies.

Dag 4 en 5

Donderdagochtend startte met een presentatie door Bart De Nil die dieper inging over thema’s die amper aan bod bomen tijdens een vorming of studiebezoeken. Namelijk over het ‘waarom’ van welzijnsactiviteiten, het ‘desing’ van welzijnsactiviteiten én de onuitgesproken ‘messiness’ die komt kijken als je een idee wil verkopen. Ziin lezing vloeide naadloos in de opdracht die de deelnemers kregen om in groepjes het concept voor een welzijnsproject te ontwikkelen dat een connectie had met textiel. Maar met de nadruk op het ‘waarom’, de ‘uitkomsten’ en wat ‘soort van co-creatie’.

Op de laatste dag stelden de deelnemers het resultaat van deze kritische denkoefening voor aan elkaar. Zeer creatieve concepten die aanleiding waren voor zeer geanimeerde discussies. Het zijn die gedachtewisselingen en het verkennen van nieuwe ideeën en werelden wat het uiteindelijk doel is van de spring.

Spring School in Tilburg

Voor de derde en laatste editie van Textile Cities zal Museum Dr. Guislain samenwerken met het Stadsmuseum Tilburg, Textiel Museum en Arts & Sciences University College London. Samen staan we in voor de International Spring School Cultural Heritage & Wellbeing: Textile Cities van Maandag 3 tot Vrijdag 7 Juni 2024 in Tilburg. U vindt meer informatie over de spring school en hoe u zich kan inschrijven op deze pagina.

Winter School 2024 kwam tot stand in samenwerking met Leeds Museum & Galleries en Arts & Sciences University College London. Dit trainingsprogramma werd ontwikkeld en gecoördineerd door Bart De Nil.

Week van de vrijwilliger

Deel je herinnering aan de #guislaintuin