Mis je de kunstcollectie? Ontdek dan online een aantal werken in detail!
Onze kunstcollectie, De Kabinetten, is momenteel gesloten. We werken aan een nieuwe presentatie. Wie de kunstcollectie te hard mist, kan zijn hart ophalen in de expo Zonder titel, waarin een grote selectie uit de collectie te zien is.
Bekijk hieronder details en info van en over werken uit de kunstcollectie, met onder meer ook werken van Stichting Collectie De Stadshof.
De van oorsprong Indonesische Alexandrine Kelder-Gortmans schilderde afbeeldingen van tropische vegetatie met olieverf op hardboard en doek. Kenmerkend voor haar werk zijn diepe blauwgroene kleuren, een sentimentele atmosfeer en surrealistische scenes.
De Nederlands Dirk Bos produceerde 150 werken op hardboard en paneel nadat hij op 79-jarige leeftijd begon met schilderen.
Met zijn vingers, stukjes papier en verfborstels schilderde hij poëtische herinneringen aan zijn geboorteplek en Bijbelse scènes, zoals het dynamische Noah’s Ark.
De Nederlandse Herman Bosserts creëert met waterverf en inkt bijna surrealistische schilderijen van gigantische metropolen waarin de mens nauwelijks nog een rol speelt. De constructies binnen deze ‘stedelijke jungles’ kunnen volgens Bossert echter elk moment instorten.
De van oorsprong Senegalese kunstenaar Adama Diakhaté brengt in zijn kleurrijke olieverfschilderijen het bestaan in Afrikaanse dorpen tot leven.
Hij vertrekt vanuit een open en vindingrijke denkwijze bij het afbeelden van alledaagse taferelen.
De Belgische boerenknecht Paul Duhem bracht meerdere periodes gedwongen in de psychiatrie door. Hij mixte zijn verf in sardineblikken en spoelde nooit zijn borstels.
Met potlood en verf creëerde hij zo werken uit oneven kleurencombinaties, resulterend in een ongelooflijk ruimtelijk effect.
Voor de Braziliaanse Luiz Figueiredo was barok niet enkel een kunst-, maar ook een levensstijl. Geïnspireerd door de artistieke en sociale cultuur in Rio De Janeiro schilderde hij portretten van flamboyante vrouwen en barokke Madonna’s in acryl op doek.
De Franse Jacky Garnier werd boorduurwerk met de paplepel ingegoten en vanaf 1976 werkte hij aan La Tapisserie Interrompue (Het onderbroken tapijt), zijn 350 meter lange levenswerk. De afbeeldingen op het borduurwerk zijn droomachtig, vervlochten en vertellen mythologische verhalen.
De op 6-jarige leeftijd wees geworden Jaber Al Mahjoub trok op zijn 18de van Tunesië naar Marseille en Parijs, waar hij eerst als bakker en vervolgens als acteur, zanger en kunstenaar actief was. Zijn op een snel tempo vervaardigde werken bestaan uit uitbundige kleuren en vertonen een droomachtig karakter.
De Duitse Tobias Jessberger laat zich inspireren door soms bijna magische natuurelementen en creëert zo met gouache en krijt felgekleurde afbeeldingen.
Zelf beschouwt hij zijn werk niet als abstract en soms betrekt hij ook elementen van sprookjes in zijn creaties, zoals de paleistoren en de gouden draad in Rapunzel.
Na haar opname in de psychiatrie tekende de Nederlandse Truus Kardol verschillende (zelf)portretten in potlood of contékrijt. Haar expressieve portretten bezitten gewelddadige en hallucinatoire eigenschappen.
De werken van de Japanse kunstenaar Saï Kijima stralen met hun eigenaardige vormen, gebaren en gelaatsuitdrukkingen een mysterieuze kracht uit. De creaties uit hout en metaal geven uitdrukking van hun eigen expressie en bestaan, niet van dat van de maker.
De autodidactische Davood Koochaki groeide op in een Iran vol eeuwenoude legenden over hybride wezens. Met potlood tekent hij enigmatische en fantoomachtige figuren, vaak misvormd en met een expliciet geslacht.
Naast performances onder zijn alias “Birdman” creëert de Duitse Hans Langner ook geïmproviseerde kunst uit ongewenste voorwerpen.
In Requiem voor mijn onschuld verzamelde hij 2000 fantastisch wezens, via verrassende combinaties van onherkenbare objecten en met toevoeging van ogen tot leven gebracht.
De Duitse Markus Meurer leeft volgens zijn eigen waarden en normen, onafhankelijk van maatschappelijke en sociale verwachtingen.
Met zijn opmerkelijke en complexe assemblages blaast hij nieuw leven in weggeworpen, maar voor hem evenwaardige voorwerpen.
Bewust van zijn onvermijdelijke sterfelijkheid liet de Franse Michel Nedjar zich inspireren door lokale gebruiken en begrafenisrituelen in onder andere Turkije, Afghanistan en Mexico. D’yeux, een ruwe tekening van olieverf op papier, emaneert een aardse en archetypische sfeer.
Op een locatie in het midden van de jungle werkte de Pakistaanse Nek Chand van 1958 tot 1974 stiekem aan Rock Garden, een betoverend koninkrijk uit sculpturen van verzameld afval en porselein.
Deze onsterfelijke wezens uit een andere wereld staren de bezoekers steeds doordringend aan.
De van oorsprong Zwitserse Christine Sefolosha kreeg te maken met de Zuid-Afrikaanse apartheid en vluchtte met haar man naar Europa.
Haar schilderijen op verpakkingskarton beelden ineengedoken, angstig glurende wezens af waarbinnen vaak nog andere dieren leven.
De Nederlandse autodidacte Paula Sluiter transformeerde eenvoudige afbeeldingen tot kleurrijke etsen.
Haar werk brengt de kijker met een fantasiewereld vol gigantische vogels en andere hybride mens-dier figuren in aanraking.
Na een leven als tandtechnicus en vervolgens als huismoeder, besloot de Tsjechische Anna Zemánková op haar 50ste uit haar rol te breken en kunst te creëren. Met ongelooflijke precisie tekent ze prachtige, mysterieuze carnivore planten.
Na een veelbewogen leven werkte de Italiaanse Carlo Zinelli vanaf 1957 in de psychiatrie elke dag ononderbroken aan zijn schilderijen van gouache op papier. Zijn tegelijkertijd drukke, maar geordende en schijnbaar kalme creaties zijn het product van ervaringen in de psychiatrie.
Stichting Collectie De Stadshof bouwt vanuit Nederland al ruim 30 jaar aan een kunstcollectie van ‘Solitary Creations‘: kunstwerken die gemaakt zijn buiten het officiële kunstcircuit, waaronder art brut, outsiderkunst, self-taught art, folk art en naïeve kunst. Van kunstenaars die tot de internationale canon behoren -Willem van Genk, Michel Nedjar, Nikifor, Carlo Zinelli, Anna Zemánková, Nek Chand- en van heel veel eigen ontdekkingen. Ze werden in 30 jaar tijd opgespoord en bijeengebracht door even eigenzinnige verzamelaars. De collectie is sinds 2002 in langdurige bruikleen bij Museum Dr. Guislain in Gent. Het museum verzamelt zelf ook sinds zijn oprichting. Er is onder meer aandacht voor werk van individuele nationaal als internationaal gerenommeerde kunstenaars zoals Tim Brown, Gerard van Lankveld, Klaas Koopmans of Dirk Martens, naast werken uit kunstateliers van psychiatrische ziekenhuizen of werken die hun inspiratie halen uit thema’s rond geestelijke gezondheid.