MindTour

01.09.20 - 31.12.22

Museum Dr. Guislain is tot eind 2022 een van de partners van het project MindTour (Mindful Tourism Services for Mentally Disordered People). Dit Erasmus + gefinancierd project heeft als doel om toeristische organisaties (met speciale aandacht voor musea) toegankelijker te maken voor personen met een verstandelijke beperking en/of een psychische kwetsbaarheid.

Budget voor het volledige project: 232.539 euro

Project partners:

• Estland: Universiteit van Tartu en Pärnu Museum

• Letland: Universiteit van Letland en Zeit Hotel

• België: Thomas More Mechelen-Antwerpen en Museum Dr. Guislain

Doelgroepen:

• Organisaties die toeristische diensten aanbieden

• Personen met een verstandelijke beperking en/of een psychische kwetsbaarheid en hun familie

• De deelnemende instituten voor hoger onderwijs

Resultaten:

• Situationele scan van de huidige regionale toeristische diensten voor mensen met een verstandelijke beperking en/of psychische kwetsbaarheid. Lees hier: België, Estland, Letland

• Ontwikkelen en testen van service design prototypes

• Implementatie stappenplan voor de creatie en opschaling van de prototypes

• Beoordelingsinstrument om de toegankelijkheid van toeristische diensten voor mensen met een verstandelijke beperking en/of een psychische kwetsbaarheid te evalueren

• De resultaten van deze studie zullen worden gepubliceerd via verschillende kanalen en methoden. Het finale rapport, The MindTour Book, vind je hier.

Projectmedewerkers Museum Dr. Guislain:

• Yoon Hee Lamot: tentoonstellingen, communicatie en internationale projecten

• Kristine Timperman: publiekswerking en community-projecten