Kroonstuk: boek van Hippocrates

In de zomer van 2023 trekt radio Klara van museum naar museum. Vandaag houdt het halt in Museum Dr. Guislain en laat zich verdiepen in ons kroonstuk: Opera Omnia, het boek van Hippocrates (1657).

Collectie Museum Dr. Guislain

De 17-eeuwse Venetiaanse druk vind je in de slaapzaal van het oudste psychiatrische ziekenhuis van België.

De schrijver is de Griekse arts Hippocrates (circa 460 – 377 v.Chr.), gekend als de vader van de Westerse geneeskunde. Zijn invloed op psychiatrische theorieën gaat tot diep in de 19e eeuw.

Hij staat bekend om zijn vier lichaamssappentheorie ofwel Leer der Humores (gele en zwarte gal, bloed en slijm). Deze lichaamssappen zijn vermengd met de vier elementen (water, lucht, aarde en vuur). Als het evenwicht tussen de elementen en lichaamssappen wordt verstoord, treedt er een ziektebeeld op.

Hippocrates zijn werk is vandaag achterhaald, maar het vertelt ons iets over hoe er naar psychiatrische ziektebeelden wordt gekeken. Vanuit medisch oogpunt zegt Hippocrates dat psychiatrische aandoeningen behandeld kunnen worden en dat therapie bijgevolg mogelijk is. Een revolutionair en menselijke benadering van psychiatrische patiënten!

Wil je meer weten over het boek en de geschiedenis van psychiatrie bij uitbreiding? Bezoek onze vaste tentoonstelling Op Losse Schroeven (nog tot 30 juni 2024).

Luister hier naar de uitzending van Klara.

Collectie Museum Dr. Guislain

ErfGoedVoelen stelt tussentijdsrapport voor

Bezoek het museum met de erfgoedapp