Terug naar alle evenementen

De Windstoot

Over de macht van de beperking

Vzw Wit.h startte eind 2019 een nieuwe Art Expeditie: De Windstoot, over de macht van de beperking. De titel verwijst naar een werk van Léon Spilliaert waarop je een meisje ziet aan de rand van de zee. Ze klampt zich vast aan de reling op de kade en staart naar de einder. Ze schreeuwt de longen uit haar lijf. Het waait hard en toch is het oorverdovend stil. De Windstoot gaat over gelijkwaardigheid, over macht hebben en onmacht voelen, over een stem geven aan mensen in het algemeen en kunstenaars in het bijzonder.

Hiervoor werkte vzw Wit.h samen met een groot aantal internationale, geselecteerde kunstenaars die in kleine collectieven nieuw werk creëerden. Ze lieten zich inspireren door het thema van het Narrenschip en het maatschappelijk gegeven van macht versus onmacht. Museum Dr. Guislain staat in voor de presentatie van de eindresultaten. Alles wordt getoond in een museale context en in relatie tot de eigen collectie. De windstoot is het resultaat van een collectieve samenwerking verspreid over de tijd waarbij de hedendaagse participatieve kunstpraktijk hand in hand gaat met de publieksgerichte dynamiek van het museum.

Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie en komt een ruim aanbod aan toegankelijke publiekswerking.
Ontdek alle verhalen van kunstenaars, narren en kapiteins tijdens een rondleiding. Vaar mee op het schip en zoek mee naar haar bestemming.

Reserveer uw rondleiding hier

Laat je door de ErfgoedApp mee op sleeptouw nemen door de expo! Download de app gratis op je smartphone en wandel door de tentoonstelling. Beweeg je scanner voor de kunstwerken en een gids vertelt je meer over wat je ziet. In elke zaal wacht het dichterstrio Vrijhaven je digitaal op. Ze vertellen over het narrenschip en zijn bemanning. Over hoe het is om je soms machteloos te voelen, maar ook over hoe je anders-zijn net je kracht kan worden.

Vergeet je oortjes of headphones dus niet en ga mee aan boord!

Download de erfgoedapp hier.

Laat je verrassen door de kunstenaars in De Windstoot. Bezoek als gezin de expo en laat je verbeelding de vrije loop. Je bezoekt de expo op je eigen tempo. Er zijn verschillende opdrachten aangepast aan de leeftijd, voor kinderen van 2 tot 11 jaar. Het gezinsparcours is gratis voor kinderen onder de 12 jaar.

Ontdek meer over de kunstenaars en hun werk op de website van De Windstoot.

Het imagobeeld is het resultaat van een cocreatie van Lara Breine en Lien Anckaert. De kunstenaars lieten zich hiervoor inspireren door het gelijknamige werk van Léon Spilliaert.

Programma Wit.h in de tentoonstelling De Windstoot:

• 'Crip Manifest' 06.04.2023 om 20u:

Een buitengewone rondleiding in de tentoonstelling + interactieve voorstelling van het Crip Manifest door Pierre Muylle.

• 'A Buakama' 04.05.2023 om 20u: (UITGESTELD, DATUM VOLGT)

Een buitengewone rondleiding in de tentoonstelling + voorstelling Film van Geraldine Tobe over de kunsttherapie bij patiënten met psychische kwetsbaarheid in Kinshasa.

• 'Vrijhaven' 01.06.2023 om 20u:

Een buitengewone rondleiding in de tentoonstelling + poëtische performance door Kenny Callens, Peter Holvoet Hanssen en Ann Cael.

• 'The Wild' 06.07.2023 om 20u:

Een buitengewone rondleiding in de tentoonstelling + Concert van The Wild Classical Music Ensemble.
    Reserveer je ticket in de online ticketshop.

• 'Hier Hier en Hier' 07.09.2023 om 20u:

Een buitengewone rondleiding in de tentoonstelling + Theaterperformance door de Figuranten.
    Reserveer je ticket in de online ticketshop.

• 'Finissageweekend' 30.09.2023-01.10.2023:

Tijdens de openingsuren van het museum doorlopend performances met o.a. laGeste, Vrijhaven, Anemoi, e.a.

24 maart

No Sovereign Author - Un Abécédaire de la Psychiatrie