Francis Smets: Bekentenissen van een illusieloze romanticus
"De romantische mens staat op tegen een wereld die alles herleidt tot objectieve, manipuleerbare feiten. Ieder diep contact gaat verloren. Niemand houdt het uit in een wereld die alleen maar efficiënt en gevoelloos is. De romantische roep om herstel van verbinding met de totaliteit valt niet uit de lucht."
Terugkijkend op een leven van ‘stamelend filosoferen’ ontdekt Francis Smets dat hij onbewust steeds slechts één enkele idee heeft nagejaagd: Sophia en Aphrodite zijn in feite één godin, wijsheid en schoonheid zijn identieke waarheden. De ware drijfveer achter schoonheid is liefde. De ware verlichting heeft altijd liefde als inhoud. In die pure, mystieke kern is liefde ook vrijheid. De verbinding met liefde en vrijheid maakt schoonheid vooral tot een ethisch begrip. Het esthetische is ethisch alvorens esthetisch te zijn.
De romantische mens voor, tijdens of na de eigenlijke romantiek zou kunnen omschreven worden als ‘de mens van de liefde’. ‘De nostalgie naar het oneindige’ of ‘het oceanische gevoel’ die de romantiek kenmerkt, getuigt van een diep verlangen naar eenwording.
Programma
19:00 toegang expo Emiel De Keyser – Kleuren van het Ene
19:30 inloop boekpresentatie
20:00 welkom & inleiding: Gerolf T'Hooft (uitgever)
20:10 lezing door Francis Smets
21:00 vraag & antwoord
21:15 receptie en signeren boeken
Toegang is gratis, maar inschrijven verplicht via info@museumdrguislain.be
Francis Smets (1943) wordt beschouwd als een van de toonaangevende kunstfilosofen van Vlaanderen. Na zijn promotie aan de universiteit van Leuven doceerde hij filosofie tot aan zijn pensionering in 2003. Tot zijn belangrijkste publicaties behoren: Sophia’s terugkeer (1988), De groefgangers (1996), A van abyssaal (2002), Rozen in de knop (2005), Lof der onwennigheid (2011), Het Scrovegni-alternatief (2018), Oneindige ontvankelijkheid (2020), De vleugels van de weemoed (2014, 2021).
Meer info: www.francissmets.be